Wednesday, May 11, 2011

Oh Perodua~

Assalamualaikum.

Hari ni dah masuk hari ke tiga aku kat Machining Department Perodua. Sorry la x dpt nak update. (mcm la ade yg nak bace) haha. terlalu kurang sihat sejak start internship ni. Batuk, sakit kepala, sakit kaki. Maybe environment nya xla mcm dlm hutan rimba (leh hirup udara segar).

1st day aku dtg daftar sendiri. ade yg siap bwk family dtg. huhu.. xpe2.. Anyway, aku mmg tebalkan muka aku jadi org plg peramah kat situ.perempuan pn x ramai. lelaki dlm 11 org. perempuan 10 org. haha.. dan yang membanggakan saya, hampir separuh adalah student UTeM. ada la yg aku kenal sbb penah camp same2 dr tahun 1 sampai la yg baru2 ni. haha. muka familiar je semua.. tap yang menyedihkan aku, aku sorg je tercampak kat Engine (Machining Department). Biasela, awal2 cam orang bodoh je duk je. ada yang mcm mls je nak tengok aku. haha. xpela.. nasib baik ada sorg engineer ni, along, peramah la jugak, bwk aku g amek PPE, borak2 ngan aku kalau die xde keje. haha.


2nd day: aku sampai 7.50, bangun kul 6. gerak dari rumah kul 7. jauh kan? haha. dr rumah ke perodua amek masa dlm 35 mnt. kalau jam mcm tadi mau 40 mnt. cmne leh jd 7.50? sbb aku kena MENAPAK dari parking area sampai department aku. ya, 15 mnt berjalan dgn safety boot. 7.50 juga start senam2 kat tepi office. haha. aku settlekan cimb bank n pos kad pengesahan lapor diri. ptg tu dgn ngantuk2 aku edit2 la schedule aku utk dpt approval dr PIC then ptg tu gak en.z bwk aku g cylinder head 3 line. kenalkan dgn team kat situ then munir terangkan la kat aku keja2 kat ctu secara roughly. masa tu, abg2 operator, abg2 spareman ngan qg cm tgk aku ni wat semak je. haha.

3rd day: cm biase smpai 7.50 tapi tadi aku bangun lmbt so x sempat sarapan. kul 8.05 dh naik line. g jumpa munir then start la bebel2 pasal OP1 n OP2. kompius2 gak aku, yela. ape yg aku blajar pon mane penah aku ingt. haha. tnya mcm2 plak. kalau aku slh jwb suka la gelak2. ceh! tp die mmg best la. cuma td bz sgt smpai aku dgn rajinnya cuba la blaja sendiri Working Standard Sheet, Machining Standard Process and One Point Check utk setiap Machine. bnyk blurr je sbnarnye tp rajin2 kn diri je menyalin n pahamkan ckt2. Masa tu la Fahmi (mamat QG) ajar2 aku. haha. same je ngan faizal (spareman) sbb keje die pon lbeh kurg gak. nak terangkan kat korg pon payah. pening aku. haha. faizal ni pon rajin terangkan kat aku. pendek kata smua mamat2 atas line tu mmg nk bg aku phm betol2 ttg process2 n fuction tiap process tu digunakan. terbaikkk! n dapat gak org blane minum2 time break. huhu. thnx munir n along. =)

so senang cte first day sgt super bosan. 2nd day x bosan sgt tp leh thn gak r ngantuk die. n arini mmg terbaek! diorg pon lawak gak. so, kurg la stress aku. haha.

No comments:

Post a Comment